Poremećen sistem vrijednosti

121H

Svi smo bar jednom čuli kad neko kaže, poremećen je sistem vrijednosti.

O kakvom sistemu vrijednosti pričamo, na šta mislimo? To sam se i ja zapitala. Iako sam i sama sto puta izgovorila kako nam je poremećen sistem vrijednosti, pod tim sam podrazumjevala sve što se protivi mom vaspitanju, mom uvjerenju i sve što se meni ne sviđa. Iako rođena u još tadašnjoj Jugoslaviji, odrastala sam u novoj nastaloj državi, tj. entitetu, dijelom u ratu, turbulentnom vremenu ali u svom gradu. Možda ovo nije bitna činjenica, a možda jeste. Moj odgoj i vaspitanje proisteklo je iz kuće, škole i mog okruženja.

Termin sistem poremećenih vrijednosti sam čula prije nekih, cirka, petnaest godina kada sam to povezivala sa novom nastalom estradom, nekom čudnom poveznicom dva termina turbo i folka, narodnjacima, i ko zna šta mi je još tutnjalo po glavi…

Vaspitana da poštujem starije, roditelje, profesore, da nikad ne kažem “neću” već “ne mogu”, da pozdravljam komšije i koje ne poznajem kad prođem pored njihove kuće, da ne psujem, da ne dijelim ljude po vjeri već po tome da li su dobri ili loši, vaspitana da se zahvalim kad nešto dobijem, i zamolim kad nešto tražim. Ništa to nije novo, vjerujem da je većina mojih vršnjaka isto tako vaspitana, i stariji od mene. A onda se zapitam ako su stariji od mene vaspitani isto kao ja, kako vaspitaju svoje podmlatke!?

Vaspitana da nikad ne kažem “neću” već “ne mogu”

Stavovi se mijenjaju, i to nije loše, kažu ljudi mijenjaju stavove sazrijevanjem. I ja sam dosta svojih stavova promijenila, ali vrijednovanje dobrog, kulturnog i lijepog se nije promijenilo, pored velikih uticaja.
Kažu ukusi su različiti, i ja se slažem, ali šta ako je na trpezi samo ponuđena jabuka, imamo li izbora?
A ako su na trpezi ponuđeni jabuka, krompir, čokolada, čips, pica, špinat ne moramo li sve probati da bi izabrali najbolje, i ono što nam se najviše sviđa? I na kraju ko kaže da ćemo svi odabrati jabuku koja je recimo najzdravija, kad imamo različite ukuse? To su novi neki talasi, novi trendovi.

Treba da imamo svi ista prava, i pravo na izbor, pravo da živimo kako mi želimo. Da li je to tako? Koliko stvari nam je nametnuto?

Slušajući moje okruženje koje se protivilo svakoj vrsti nasilja, koje se protivilo nacionalizamu, protivilo se spomenutom turbo-folku, kako bi moja baka rekla skidanju gaća za malo slave a još manje para, protivilo se prostakluku, nepoštovanju. Svo to okruženje i mišljenja mojih sagovornika stvaralo je moj sistem vrijednosti. I takav sistem vrijednosti su imali i ljudi koji su me okruživali, bar mislim, moje komšije, i prijatelji, i poznanici i mnogi drugi, a onda se nešto promijenilo. Ta promjena nije trajala par dana, ili par mjeseci već nekoliko godina, ali je svake godine bila izraženija.

Nekad se osjećam kao začaurena, mala-starmala, nekad pomislim da sam zatucana, jer te vrijednosti koje njegujem od djetinjstva kod mene se nisu promijenile.

Ja i dalje pozdravljam komšije koje ni ne poznajem, pitam ih ako treba ponijeti kesu uz brdo, ponudim sklonište ispod pola kišobrana kad izađemo iz busa a kiša pljušti, ne dijelim ljude po vjeri, zahvalim se, zamolim, ništa od tog se nije promijenilo, ali sve oko mene jeste. Promijenilo se okruženje. Opet, ja pozdravljam nove komšije, od kojih ne dobijam otpozdrav već zbunjena lica koja me u nevjerici gledaju i pitaju se ko sam pa ja, puno je lakše nego me pozdraviti, već dugo kad nešto zamolim, odzvanja: kasnije, poslije, trenutno nismo u mugućnosti, nema, neću…., kada se zahvalim ne čujem, molim/nema na čemu, oko mene su svi odjednom sve veliki vjernici, koji iako su vjernici poštuju samo svoju vjeru dok druge mrze, blate i preziru iz dna duse…. A to nisu stari ljudi, to su moji vršnjaci, to su ljudi malo stariji od mene koji su odgajani vjerovatno kao neka ja. Šta ih je promjenilo a mene nije?

Sve mi je naopako.

Koliko se mora zalijepiti đonova na obraz? Da li u novim vrijednostima, vrijeđanjem, nekulturom, bezobrazlukom, pohlepnošću, tražimo utjehu za naše siromaštvo?
Voljela bih da mi neko kaže šta se danas vrijednuje, šta je danas u trendu, koja je to vrijednost, da je usvojim i prestanem sa blebetanjem o poremećenosti pravih vrijednosti.
Da i ja svoju djecu naučim tim novim vrijednostima ako je to njihova cijena opstanka u ovom svijetu, pošto moje ne funkcionisu.

Komentariši

